Saturday 22 July 2017

Jatuh



"Payahlah kau ni!"

"Apa yang payahnya?"

"Buka hati..."

Senyum. Tatap langit. "Sebab aku takut."

"Takut apa?"

"Jatuh pada yang sia-sia."

Tak mampu membohongi, setiap inci kesal yang membalut waktu saban hari. Rutin tiap saat, jarum jam terus berputar. Namun, kesal tetap bergayut di dahan hati. Tiada tanda ingin mengalah.

Semua orang punya perjalanan hidup tersendiri. Khilaf. Dosa. Salah langkah. Kesannya begitu menusuk pada sekeping hati yang melaluinya.

Kita tak pernah tahu, apa asbab setiap manusia membuat perubahan begitu besar pada diri. Mungkin kerana pernah dikhianati. Lebih-lebih lagi dikhianati oleh diri sendiri. Itu lebih melukakan pastinya.

"Itu sebab hati kau keras gini?" soalnya, merenung tepat pada mata aku.

Angguk kecil, mengiakan. "Kalau keras dan tegas sebegini boleh menahan aku dari jatuh pada yang sia-sia. Tak kesahlah orang ke, kerja ke, benda ke... Kenapa tidak, kan?"

"Kesal?"

"Kesal dan syukur."

Dahi dia berkerut. "Syukur?"

Nafas panjang aku hela. Tanpa pandang raut wajahnya yang masih tertanya. "Kalau bukan kerana hal lalu, mungkin aku tak jadi aku yang sekarang. Pengalaman buat kita lebih hargai diri yang sekarang. Kalau aku tak lalui semua ini, boleh jadi aku masih lagi aku yang dulu. Yang berfikir bahwa hidup ini sekadar cukup lakukan apa yang Tuhan suruh secara ala kadar dah boleh buat aku masuk syurga. Yang terlalu yakin diri akan masuk syurga dengan kebaikan-kebaikan tak seberapa. Yang memandang orang 'di bawah' aku dengan mata negatif sedang diri sendiri penuh cela."

Perlahan, aku geleng kepala. Menahan butir hangat dari gugur. Jauhnya aku jatuh dalam ruang leka. Dihanyutkan syaitan dengan fikiran bahwa aku ini terbaik sedang hakikatnya...

Allah-sedang-tutup-aib.

Terasa bahu dicengkam kemas. Tahu, tanda dia mengerti maksud di sebalik luahan yang putus.

Aku kembalikan pandangan ke dada langit. Tersenyum. Ada yang turut memahami. Lebih daripada kefahaman aku tentang hati sendiri tentunya.


220717, 29 Syawal 1438H
2155 malam
Masih mencari jalan pulang.


No comments:

Post a Comment